Wettelijke maatregelen kindermarketing hard nodig
Een deze week in opdracht van het ministerie van VWS uitgebracht rapport van onderzoeksbureau Panteia toont aan dat kinderen en jongeren ondanks afspraken over kindermarketing nog veel reclame voor frisdrank, snoep en fastfood zien. Het maakt opnieuw duidelijk dat de huidige Reclame Code die reclames voor ongezond eten en drinken gericht op jongere kinderen verbiedt, onvoldoende effect heeft.
Kindermarketing is overal
Kinderen zien ongezonde productreclames op allerlei plaatsen zoals op het sportveld, bij het bekijken van amusementsprogramma’s voor kinderen op televisie, websites en gesponsorde social media posts op TikTok en Instagram. Ook influencers maken steeds meer betaalde reclame voor voedingsmiddelen, die vaak voor kinderen niet eens te herkennen zijn als reclame.
75% van de voedselmarketing is ongezond
In een tweede, gelijktijdig uitgebracht rapport onderzocht Panteia de marketinguitgaven van de Nederlandse voedselindustrie aan ongezonde voeding. Ruim driekwart van al het marketinggeld gaat naar ongezonde voedingsproducten. De bruto mediabestedingen aan reclame via massamedia en sponsoring liepen de afgelopen 5 jaar op van 1,4 miljard tot 1,8 miljard per jaar. Deze cijfers zijn vermoedelijk nog wat hoger omdat betaalde inzet van influencers op social media niet is meegeteld.
Bescherm kinderen nu
De Alliantie Stopkindermarketing ongezonde voeding pleit voor een algeheel verbod op kindermarketing voor ongezonde voeding. Lees meer over het standpunt van de alliantie.
Snelle invoering van groot belang
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is verheugd dat de staatssecretaris in zijn brief aan de Tweede Kamer beide rapporten serieus mee wil laten wegen in zijn voorstellen over het beperken van ongezonde voedselmarketing. Een snel besluit om te beginnen met een algeheel verbod op kindermarketing van ongezonde voeding zou een mooi begin zijn om kinderen beter te beschermen tegen de ongewenste invloed van deze marketing.
Bronnen:
Het Panteia-rapport
- Wettelijke maatregelen kindermarketing hard nodig
- Nieuwe maatregelen tegen kindermarketing voor ongezonde voeding
- Aanpassing Reclamecode voor Voedingsmiddelen
- Update grootschalig onderzoek: Nederland schiet tekort in kindermarketingregelgeving
- Grootschalig onderzoek: Nederland schiet tekort in kindermarketingregelgeving
- De gemeente Meppel sluit zich na Amsterdam en Rotterdam als derde gemeente aan bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Reactie op de resultaten uit de jaarlijkse monitoring kinderreclame
- Geen kinderreclame voor voeding buiten Schijf van Vijf
- UNICEF sluit zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Alliantie genomineerd voor Kinderrechten Award
- Rotterdam sluit aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Blij met besluit tot onafhankelijke monitoring kindermarketing
- Succes in strijd tegen kindermarketing
- Amsterdam bant kindermarketing uit bij sportevenementen
- Nieuw succes in aanpak kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen
- Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding: overtredingen onacceptabel
- IKB verbiedt kindermarketing op producten met blauwe vinkje
- Stap vooruit in aanpak kindermarketing
- AJN Jeugdartsen en OUDERS VAN WAARDE sluiten zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Oproep aan Tweede Kamer: dicht hiaten in zelfregulering kindermarketing
- Goed voornemen voor K3: geen kindermarketing voor ongezonde voeding
- Amsterdam sluit zich als eerste gemeente aan bij Alliantie
- Reclame Code Commissie: Ongeoorloofde kindermarketing bij 12 voedselfabrikanten
- Alliantie blij met uitnodiging gesprek Van Rijn over kindermarketing
- Marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen verdient aandacht politiek
- Nieuwe alliantie maakt vuist tegen ongezonde kindermarketing