Aanpassing Reclamecode voor Voedingsmiddelen
-
12 februari 2019
Sinds 1 februari 2019 is de nieuwe Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) van kracht. Daarin is afgesproken dat kinderidolen van de verpakking zullen verdwijnen. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding heeft hier jarenlang voor gepleit en we zijn blij dat kinderen niet langer worden verleid door kinderidolen op ongezonde producten.
De Alliantie is wel kritisch over de overgangstermijn. De voedingsindustrie besloot in 2016 al dat licensed characters zouden worden uitgefaseerd. Maar de RVV treedt nu pas in werking en er geldt alsnog een overgangstermijn van bijna anderhalf jaar. Dat vinden wij veel te lang. De fabrikanten hebben zich hier al jaren op kunnen voorbereiden.
Verder vinden wij dat de industrie nog steeds te ruime voedingskundige criteria hanteert. Wij pleiten ervoor dat fabrikanten de speciaal hiervoor opgestelde WHO-criteria voor het beperken van kindermarketing gebruiken, of de Schijf van Vijf-criteria. Doordat de industrie eigen, veel te ruime, criteria hanteert is kindermarketing nog steeds mogelijk voor producten met veel suiker, verzadigd vet en/of zout.
Ten slotte komt er alleen een verbod op licensed characters, terwijl er ook andere kindermarketingtrucs op verpakkingen en point-of-sale-materiaal (POS) worden gebruikt door fabrikanten, zoals prijsvragen en spaar- en winacties.
De Alliantie is blij met de stap voorwaarts, maar vindt dat kinderen met de nieuwe RVV nog steeds onvoldoende worden beschermd tegen kindermarketing voor ongezonde producten.
Lees de Reclamecode voor Voedingsmiddelen 2019
De Alliantie is wel kritisch over de overgangstermijn. De voedingsindustrie besloot in 2016 al dat licensed characters zouden worden uitgefaseerd. Maar de RVV treedt nu pas in werking en er geldt alsnog een overgangstermijn van bijna anderhalf jaar. Dat vinden wij veel te lang. De fabrikanten hebben zich hier al jaren op kunnen voorbereiden.
Verder vinden wij dat de industrie nog steeds te ruime voedingskundige criteria hanteert. Wij pleiten ervoor dat fabrikanten de speciaal hiervoor opgestelde WHO-criteria voor het beperken van kindermarketing gebruiken, of de Schijf van Vijf-criteria. Doordat de industrie eigen, veel te ruime, criteria hanteert is kindermarketing nog steeds mogelijk voor producten met veel suiker, verzadigd vet en/of zout.
Ten slotte komt er alleen een verbod op licensed characters, terwijl er ook andere kindermarketingtrucs op verpakkingen en point-of-sale-materiaal (POS) worden gebruikt door fabrikanten, zoals prijsvragen en spaar- en winacties.
De Alliantie is blij met de stap voorwaarts, maar vindt dat kinderen met de nieuwe RVV nog steeds onvoldoende worden beschermd tegen kindermarketing voor ongezonde producten.
Lees de Reclamecode voor Voedingsmiddelen 2019
- Wettelijke maatregelen kindermarketing hard nodig
- Nieuwe maatregelen tegen kindermarketing voor ongezonde voeding
- Aanpassing Reclamecode voor Voedingsmiddelen
- Update grootschalig onderzoek: Nederland schiet tekort in kindermarketingregelgeving
- Grootschalig onderzoek: Nederland schiet tekort in kindermarketingregelgeving
- De gemeente Meppel sluit zich na Amsterdam en Rotterdam als derde gemeente aan bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Reactie op de resultaten uit de jaarlijkse monitoring kinderreclame
- Geen kinderreclame voor voeding buiten Schijf van Vijf
- UNICEF sluit zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Alliantie genomineerd voor Kinderrechten Award
- Rotterdam sluit aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Blij met besluit tot onafhankelijke monitoring kindermarketing
- Succes in strijd tegen kindermarketing
- Amsterdam bant kindermarketing uit bij sportevenementen
- Nieuw succes in aanpak kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen
- Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding: overtredingen onacceptabel
- IKB verbiedt kindermarketing op producten met blauwe vinkje
- Stap vooruit in aanpak kindermarketing
- AJN Jeugdartsen en OUDERS VAN WAARDE sluiten zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Oproep aan Tweede Kamer: dicht hiaten in zelfregulering kindermarketing
- Goed voornemen voor K3: geen kindermarketing voor ongezonde voeding
- Amsterdam sluit zich als eerste gemeente aan bij Alliantie
- Reclame Code Commissie: Ongeoorloofde kindermarketing bij 12 voedselfabrikanten
- Alliantie blij met uitnodiging gesprek Van Rijn over kindermarketing
- Marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen verdient aandacht politiek
- Nieuwe alliantie maakt vuist tegen ongezonde kindermarketing