Rotterdam sluit aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
-
13 maart 2017
De gemeente Rotterdam sluit zich aan bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Vrijdag 10 maart bekrachtigden Adriaan Visser (wethouder Sport Rotterdam) en Carolien Martens (Hartstichting) de samenwerking. “Kindermarketing voor ongezonde voeding is een serieus probleem. Er is wat ons betreft geen ruimte voor kindermarketing bij evenementen en gemeentelijke voorzieningen zoals zwembaden en sporthallen”, aldus wethouder Visser.
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is blij met de samenwerking met de gemeente Rotterdam. “We zijn blij dat Rotterdam zich aansluit als tweede grote gemeente in Nederland. Zo verbinden wij onze roep voor scherpere landelijke regelgeving met lokaal beleid. Onze Alliantie kan op een steeds breder draagvlak rekenen”, zegt Carolien Martens namens de Alliantie.
Alliantie: samen sterker. Wie volgt?
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zegt dat overheden kinderen beter moeten beschermen tegen kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen. De Alliantie bepleit strengere regelgeving en de grote steden Rotterdam en Amsterdam zijn partners in deze strijd. De Alliantie roept andere gemeentes op dit goede voorbeeld te volgen. Partijen zijn van harte welkom om zich aan te sluiten, hoe groter de Alliantie, des te sterker de stem.
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is een breed samenwerkingsverband van wetenschappers en gezondheids-, consumenten- en maatschappelijke organisaties. De Alliantie komt op voor de rechten van het kind om op te groeien in een gezonde omgeving en pleit ervoor dat fabrikanten kindermarketing uitsluitend inzetten voor gezonde voedingsmiddelen. Dit zijn de voedingsmiddelen die passen binnen de Schijf van Vijf.
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is blij met de samenwerking met de gemeente Rotterdam. “We zijn blij dat Rotterdam zich aansluit als tweede grote gemeente in Nederland. Zo verbinden wij onze roep voor scherpere landelijke regelgeving met lokaal beleid. Onze Alliantie kan op een steeds breder draagvlak rekenen”, zegt Carolien Martens namens de Alliantie.
Alliantie: samen sterker. Wie volgt?
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zegt dat overheden kinderen beter moeten beschermen tegen kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen. De Alliantie bepleit strengere regelgeving en de grote steden Rotterdam en Amsterdam zijn partners in deze strijd. De Alliantie roept andere gemeentes op dit goede voorbeeld te volgen. Partijen zijn van harte welkom om zich aan te sluiten, hoe groter de Alliantie, des te sterker de stem.
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is een breed samenwerkingsverband van wetenschappers en gezondheids-, consumenten- en maatschappelijke organisaties. De Alliantie komt op voor de rechten van het kind om op te groeien in een gezonde omgeving en pleit ervoor dat fabrikanten kindermarketing uitsluitend inzetten voor gezonde voedingsmiddelen. Dit zijn de voedingsmiddelen die passen binnen de Schijf van Vijf.

- Wettelijke maatregelen kindermarketing hard nodig
- Nieuwe maatregelen tegen kindermarketing voor ongezonde voeding
- Aanpassing Reclamecode voor Voedingsmiddelen
- Update grootschalig onderzoek: Nederland schiet tekort in kindermarketingregelgeving
- Grootschalig onderzoek: Nederland schiet tekort in kindermarketingregelgeving
- De gemeente Meppel sluit zich na Amsterdam en Rotterdam als derde gemeente aan bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Reactie op de resultaten uit de jaarlijkse monitoring kinderreclame
- Geen kinderreclame voor voeding buiten Schijf van Vijf
- UNICEF sluit zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Alliantie genomineerd voor Kinderrechten Award
- Rotterdam sluit aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Blij met besluit tot onafhankelijke monitoring kindermarketing
- Succes in strijd tegen kindermarketing
- Amsterdam bant kindermarketing uit bij sportevenementen
- Nieuw succes in aanpak kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen
- Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding: overtredingen onacceptabel
- IKB verbiedt kindermarketing op producten met blauwe vinkje
- Stap vooruit in aanpak kindermarketing
- AJN Jeugdartsen en OUDERS VAN WAARDE sluiten zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Oproep aan Tweede Kamer: dicht hiaten in zelfregulering kindermarketing
- Goed voornemen voor K3: geen kindermarketing voor ongezonde voeding
- Amsterdam sluit zich als eerste gemeente aan bij Alliantie
- Reclame Code Commissie: Ongeoorloofde kindermarketing bij 12 voedselfabrikanten
- Alliantie blij met uitnodiging gesprek Van Rijn over kindermarketing
- Marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen verdient aandacht politiek
- Nieuwe alliantie maakt vuist tegen ongezonde kindermarketing