Blij met besluit tot onafhankelijke monitoring kindermarketing
-
27 februari 2017

Op 23 feb jl. heeft de Tweede Kamer ingestemd met de motie van het CDA (Bruins Slot) over kindermarketing: de naleving van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen door de voedingsindustrie moet onafhankelijk worden gemonitord. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is blij met dit besluit.
Op dit moment schrijft de voedingsindustrie zelf de regels voor kindermarketing voor. Deze zelfregulering blijkt tot nu toe niet effectief, vindt de Alliantie. Het aantal bedrijven dat in 2016 de regels voor kindermarketing overtrad, is gestegen ten opzichte van 2015. “Een zorgelijke ontwikkeling” aldus Carolien Martens van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. “Het feit dat er nu een onderzoek komt naar onafhankelijke monitoring is een goede stap voorwaarts.”
- Wettelijke maatregelen kindermarketing hard nodig
- Nieuwe maatregelen tegen kindermarketing voor ongezonde voeding
- Aanpassing Reclamecode voor Voedingsmiddelen
- Update grootschalig onderzoek: Nederland schiet tekort in kindermarketingregelgeving
- Grootschalig onderzoek: Nederland schiet tekort in kindermarketingregelgeving
- De gemeente Meppel sluit zich na Amsterdam en Rotterdam als derde gemeente aan bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Reactie op de resultaten uit de jaarlijkse monitoring kinderreclame
- Geen kinderreclame voor voeding buiten Schijf van Vijf
- UNICEF sluit zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Alliantie genomineerd voor Kinderrechten Award
- Rotterdam sluit aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Blij met besluit tot onafhankelijke monitoring kindermarketing
- Succes in strijd tegen kindermarketing
- Amsterdam bant kindermarketing uit bij sportevenementen
- Nieuw succes in aanpak kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen
- Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding: overtredingen onacceptabel
- IKB verbiedt kindermarketing op producten met blauwe vinkje
- Stap vooruit in aanpak kindermarketing
- AJN Jeugdartsen en OUDERS VAN WAARDE sluiten zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Oproep aan Tweede Kamer: dicht hiaten in zelfregulering kindermarketing
- Goed voornemen voor K3: geen kindermarketing voor ongezonde voeding
- Amsterdam sluit zich als eerste gemeente aan bij Alliantie
- Reclame Code Commissie: Ongeoorloofde kindermarketing bij 12 voedselfabrikanten
- Alliantie blij met uitnodiging gesprek Van Rijn over kindermarketing
- Marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen verdient aandacht politiek
- Nieuwe alliantie maakt vuist tegen ongezonde kindermarketing