Succes in strijd tegen kindermarketing
-
08 december 2016
Het voornemen van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNL) om kinderidolen niet langer toe te laten op de verpakking, is een goede ontwikkeling, vindt de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding. Sinds de oprichting begin 2015 pleit de Alliantie al voor een ban op de inzet van deze kinderidolen op ongezonde voeding. De Alliantie wil dat kindermarketing uitsluitend gebruikt wordt voor gezonde voedingsmiddelen, die passen binnen de Schijf van Vijf.
Kinderidolen nog steeds toegestaan op verpakking van frisdrank, chips, koekjes en ijs
De voedingsindustrie/FNLI neemt met hun voornemen nog niet haar volledige maatschappelijke verantwoordelijkheid. Idolen worden verbannen van producten die gericht zijn op kinderen tot zeven jaar. Maar op producten voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar blijven kinderidolen toegestaan als die producten voldoen aan de slappe voedingscriteria die de levensmiddelenindustrie zelf heeft opgesteld. Zo blijft het nog steeds mogelijk om kinderen te verleiden met kinderidolen op de verpakking van ongezonde voedingsmiddelen zoals frisdrank, chips, koekjes en ijs. De Alliantie vindt dit onacceptabel.
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding maakt zich hard voor het recht van ieder kind om op te groeien in een gezonde omgeving. Marketing van ongezond eten en drinken gericht op kinderen past daar niet bij.
Kinderidolen nog steeds toegestaan op verpakking van frisdrank, chips, koekjes en ijs
De voedingsindustrie/FNLI neemt met hun voornemen nog niet haar volledige maatschappelijke verantwoordelijkheid. Idolen worden verbannen van producten die gericht zijn op kinderen tot zeven jaar. Maar op producten voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar blijven kinderidolen toegestaan als die producten voldoen aan de slappe voedingscriteria die de levensmiddelenindustrie zelf heeft opgesteld. Zo blijft het nog steeds mogelijk om kinderen te verleiden met kinderidolen op de verpakking van ongezonde voedingsmiddelen zoals frisdrank, chips, koekjes en ijs. De Alliantie vindt dit onacceptabel.
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding maakt zich hard voor het recht van ieder kind om op te groeien in een gezonde omgeving. Marketing van ongezond eten en drinken gericht op kinderen past daar niet bij.
- Wettelijke maatregelen kindermarketing hard nodig
- Nieuwe maatregelen tegen kindermarketing voor ongezonde voeding
- Aanpassing Reclamecode voor Voedingsmiddelen
- Update grootschalig onderzoek: Nederland schiet tekort in kindermarketingregelgeving
- Grootschalig onderzoek: Nederland schiet tekort in kindermarketingregelgeving
- De gemeente Meppel sluit zich na Amsterdam en Rotterdam als derde gemeente aan bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Reactie op de resultaten uit de jaarlijkse monitoring kinderreclame
- Geen kinderreclame voor voeding buiten Schijf van Vijf
- UNICEF sluit zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Alliantie genomineerd voor Kinderrechten Award
- Rotterdam sluit aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Blij met besluit tot onafhankelijke monitoring kindermarketing
- Succes in strijd tegen kindermarketing
- Amsterdam bant kindermarketing uit bij sportevenementen
- Nieuw succes in aanpak kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen
- Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding: overtredingen onacceptabel
- IKB verbiedt kindermarketing op producten met blauwe vinkje
- Stap vooruit in aanpak kindermarketing
- AJN Jeugdartsen en OUDERS VAN WAARDE sluiten zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Oproep aan Tweede Kamer: dicht hiaten in zelfregulering kindermarketing
- Goed voornemen voor K3: geen kindermarketing voor ongezonde voeding
- Amsterdam sluit zich als eerste gemeente aan bij Alliantie
- Reclame Code Commissie: Ongeoorloofde kindermarketing bij 12 voedselfabrikanten
- Alliantie blij met uitnodiging gesprek Van Rijn over kindermarketing
- Marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen verdient aandacht politiek
- Nieuwe alliantie maakt vuist tegen ongezonde kindermarketing