IKB verbiedt kindermarketing op producten met blauwe vinkje
-
20 juli 2016
Op 14 juli 2016 heeft Stichting Ik Kies Bewust (IKB) een bericht uitgestuurd aan hun deelnemers met daarin de aankondiging alleen kindermarketing toe te laten op de verpakking van eten en drinken met het groene vinkje (de gezondere basisproducten met voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt). Kindermarketing op de verpakking van producten met het blauwe vinkje (de extra’s; producten die je niet te vaak moet eten) wordt niet langer toegestaan.
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is blij met dit besluit van IKB. De Alliantie gaat ervan uit dat de voedingsmiddelenindustrie deze aanpak volgt en dat de Reclamecode voor Voedingsmiddelen wordt aangepast. In de huidige Reclamecode is nog volop ruimte voor de kindermarketing op de verpakking van bijvoorbeeld frisdrank, chips, koekjes en ijs. De Alliantie pleit daarnaast voor de aanscherping van de voedingscriteria die de Reclamecode hanteert.
Per 1 augustus 2016 gaat de nieuwe regeling in en wordt het niet meer toegestaan het Vinkje met de blauwe cirkel te combineren met kindermarketing. Onder kindermarketing wordt door Stichting IKB verstaan: het toevoegen van teksten of afbeeldingen met het doel kinderen met een leeftijd van 12 jaar en jonger te beïnvloeden. Hieronder valt onder meer het gebruik van afbeeldingen van idolen/stripfiguren; animatiefiguren en bewoordingen.
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding wil aanscherping van de voedingscriteria waarvoor kindermarketing wordt toegestaan, geen uitzonderingen in wat onder marketing wordt verstaan (zoals verpakkingen) en een leeftijdsgrens van minimaal 13 jaar waaronder marketing voor ongezonde voeding niet mag.
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is blij met dit besluit van IKB. De Alliantie gaat ervan uit dat de voedingsmiddelenindustrie deze aanpak volgt en dat de Reclamecode voor Voedingsmiddelen wordt aangepast. In de huidige Reclamecode is nog volop ruimte voor de kindermarketing op de verpakking van bijvoorbeeld frisdrank, chips, koekjes en ijs. De Alliantie pleit daarnaast voor de aanscherping van de voedingscriteria die de Reclamecode hanteert.
Per 1 augustus 2016 gaat de nieuwe regeling in en wordt het niet meer toegestaan het Vinkje met de blauwe cirkel te combineren met kindermarketing. Onder kindermarketing wordt door Stichting IKB verstaan: het toevoegen van teksten of afbeeldingen met het doel kinderen met een leeftijd van 12 jaar en jonger te beïnvloeden. Hieronder valt onder meer het gebruik van afbeeldingen van idolen/stripfiguren; animatiefiguren en bewoordingen.
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding wil aanscherping van de voedingscriteria waarvoor kindermarketing wordt toegestaan, geen uitzonderingen in wat onder marketing wordt verstaan (zoals verpakkingen) en een leeftijdsgrens van minimaal 13 jaar waaronder marketing voor ongezonde voeding niet mag.
- Wettelijke maatregelen kindermarketing hard nodig
- Nieuwe maatregelen tegen kindermarketing voor ongezonde voeding
- Aanpassing Reclamecode voor Voedingsmiddelen
- Update grootschalig onderzoek: Nederland schiet tekort in kindermarketingregelgeving
- Grootschalig onderzoek: Nederland schiet tekort in kindermarketingregelgeving
- De gemeente Meppel sluit zich na Amsterdam en Rotterdam als derde gemeente aan bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Reactie op de resultaten uit de jaarlijkse monitoring kinderreclame
- Geen kinderreclame voor voeding buiten Schijf van Vijf
- UNICEF sluit zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Alliantie genomineerd voor Kinderrechten Award
- Rotterdam sluit aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Blij met besluit tot onafhankelijke monitoring kindermarketing
- Succes in strijd tegen kindermarketing
- Amsterdam bant kindermarketing uit bij sportevenementen
- Nieuw succes in aanpak kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen
- Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding: overtredingen onacceptabel
- IKB verbiedt kindermarketing op producten met blauwe vinkje
- Stap vooruit in aanpak kindermarketing
- AJN Jeugdartsen en OUDERS VAN WAARDE sluiten zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Oproep aan Tweede Kamer: dicht hiaten in zelfregulering kindermarketing
- Goed voornemen voor K3: geen kindermarketing voor ongezonde voeding
- Amsterdam sluit zich als eerste gemeente aan bij Alliantie
- Reclame Code Commissie: Ongeoorloofde kindermarketing bij 12 voedselfabrikanten
- Alliantie blij met uitnodiging gesprek Van Rijn over kindermarketing
- Marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen verdient aandacht politiek
- Nieuwe alliantie maakt vuist tegen ongezonde kindermarketing