AJN Jeugdartsen en OUDERS VAN WAARDE sluiten zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
-
13 juni 2016
Alliantie groeit uit naar 17 partners
AJN Jeugdartsen Nederland en OUDERS VAN WAARDE sluiten zich aan bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Daarmee telt de Alliantie nu 17 partners, waaronder consumenten- en gezondheidsorganisaties, wetenschappers, diëtisten, kinderartsen en de gemeente Amsterdam. Sinds de oprichting in 2015 is de Alliantie uitgegroeid tot een belangrijke aanjager voor strengere regelgeving op het gebied van marketing van voedingsmiddelen gericht op kinderen. Ook ouders en jeugdartsen zien de noodzaak tot strengere regelgeving. De Alliantie roept meer maatschappelijke organisaties op zich aan te sluiten.
Floris Italianer, directeur Hartstichting, verwelkomt de nieuwe partners: “Onze Alliantie kan op een steeds breder draagvlak rekenen en daar zijn wij blij mee. Nederland telt op dit moment ruim 300.000 kinderen onder de 13 jaar met overgewicht. Kinderen die het risico lopen om chronische ziekten te ontwikkelen, zoals hart- en vaatziekten of diabetes type 2. Het besef moet doordringen dat strengere regelgeving noodzakelijk is om de strijd tegen overgewicht en obesitas bij kinderen te winnen.”
Werner van Katwijk, bestuurder OUDERS VAN WAARDE: “OUDERS VAN WAARDE zet zich in om samen met ouders en scholen elk kind het beste te bieden qua opvoeding en onderwijs. Een gezonde leefstijl maakt daar deel van uit. Goede voeding en verantwoorde consumptie zorgen voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Kinderen zijn in de media en in reclames kwetsbaarder en meer beïnvloedbaar dan volwassenen en verdienen daarom extra bescherming."
Henrike ter Horst, bestuurslid AJN Jeugdartsen Nederland: “Als jeugdartsen zien wij veel kinderen met (neiging tot) overgewicht. Ook leidt een ongezond eet- en drinkpatroon tot andere problemen zoals tandbederf en suikerziekte. Zowel op individueel niveau in ons dagelijks werk in de praktijk, als ook op maatschappelijk niveau, willen wij bijdragen aan de totstandkoming van een gezonde leefomgeving voor kinderen. Gezond eet- en drinkgedrag is daar een onderdeel van. Daarom sluiten wij ons aan bij de Alliantie.”
Kindermarketing: 94% gericht op ongezonde voeding
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding maakt zich hard voor het recht van ieder kind om op te groeien in een gezonde omgeving. De Alliantie vindt het onacceptabel dat de populariteit van een merk, kinderidool of tekenfilmfiguur commercieel wordt geëxploiteerd om kinderen te verleiden tot het eten en drinken van onder meer frisdrank, chips, koekjes en ijs. In totaal 94% van de kindermarketing wordt ingezet voor ongezonde voeding. Door deze reclames ontwikkelen kinderen een voorkeur voor ongezond eten en drinken, met overgewicht als gevolg en daarmee het ontstaan van gewrichts- of psychische problemen, diabetes, hart- en vaatziekten, of kanker. De Alliantie roept daarom op tot strengere regelgeving om de marketing van ongezonde voeding gericht op kinderen aan banden te leggen.
Nieuwe partners welkom
De Alliantie is in februari 2015 opgericht en bestaat uit AJN Jeugdartsen Nederland, de Consumentenbond, het Diabetes Fonds, foodwatch Nederland, de gemeente Amsterdam, de GGD Amsterdam, de Hartstichting, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Obesitas Vereniging, Ouders van Waarde, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.
Andere maatschappelijke organisaties zijn welkom om zich aan te sluiten bij de Alliantie. Neem hiervoor contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Niet aansluiten, wel helpen kan ook: verspreid dan de boodschap door onze video te delen.
AJN Jeugdartsen Nederland en OUDERS VAN WAARDE sluiten zich aan bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Daarmee telt de Alliantie nu 17 partners, waaronder consumenten- en gezondheidsorganisaties, wetenschappers, diëtisten, kinderartsen en de gemeente Amsterdam. Sinds de oprichting in 2015 is de Alliantie uitgegroeid tot een belangrijke aanjager voor strengere regelgeving op het gebied van marketing van voedingsmiddelen gericht op kinderen. Ook ouders en jeugdartsen zien de noodzaak tot strengere regelgeving. De Alliantie roept meer maatschappelijke organisaties op zich aan te sluiten.
Floris Italianer, directeur Hartstichting, verwelkomt de nieuwe partners: “Onze Alliantie kan op een steeds breder draagvlak rekenen en daar zijn wij blij mee. Nederland telt op dit moment ruim 300.000 kinderen onder de 13 jaar met overgewicht. Kinderen die het risico lopen om chronische ziekten te ontwikkelen, zoals hart- en vaatziekten of diabetes type 2. Het besef moet doordringen dat strengere regelgeving noodzakelijk is om de strijd tegen overgewicht en obesitas bij kinderen te winnen.”
Werner van Katwijk, bestuurder OUDERS VAN WAARDE: “OUDERS VAN WAARDE zet zich in om samen met ouders en scholen elk kind het beste te bieden qua opvoeding en onderwijs. Een gezonde leefstijl maakt daar deel van uit. Goede voeding en verantwoorde consumptie zorgen voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Kinderen zijn in de media en in reclames kwetsbaarder en meer beïnvloedbaar dan volwassenen en verdienen daarom extra bescherming."
Henrike ter Horst, bestuurslid AJN Jeugdartsen Nederland: “Als jeugdartsen zien wij veel kinderen met (neiging tot) overgewicht. Ook leidt een ongezond eet- en drinkpatroon tot andere problemen zoals tandbederf en suikerziekte. Zowel op individueel niveau in ons dagelijks werk in de praktijk, als ook op maatschappelijk niveau, willen wij bijdragen aan de totstandkoming van een gezonde leefomgeving voor kinderen. Gezond eet- en drinkgedrag is daar een onderdeel van. Daarom sluiten wij ons aan bij de Alliantie.”
Kindermarketing: 94% gericht op ongezonde voeding
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding maakt zich hard voor het recht van ieder kind om op te groeien in een gezonde omgeving. De Alliantie vindt het onacceptabel dat de populariteit van een merk, kinderidool of tekenfilmfiguur commercieel wordt geëxploiteerd om kinderen te verleiden tot het eten en drinken van onder meer frisdrank, chips, koekjes en ijs. In totaal 94% van de kindermarketing wordt ingezet voor ongezonde voeding. Door deze reclames ontwikkelen kinderen een voorkeur voor ongezond eten en drinken, met overgewicht als gevolg en daarmee het ontstaan van gewrichts- of psychische problemen, diabetes, hart- en vaatziekten, of kanker. De Alliantie roept daarom op tot strengere regelgeving om de marketing van ongezonde voeding gericht op kinderen aan banden te leggen.
Nieuwe partners welkom
De Alliantie is in februari 2015 opgericht en bestaat uit AJN Jeugdartsen Nederland, de Consumentenbond, het Diabetes Fonds, foodwatch Nederland, de gemeente Amsterdam, de GGD Amsterdam, de Hartstichting, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Obesitas Vereniging, Ouders van Waarde, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.
Andere maatschappelijke organisaties zijn welkom om zich aan te sluiten bij de Alliantie. Neem hiervoor contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Niet aansluiten, wel helpen kan ook: verspreid dan de boodschap door onze video te delen.
- Wettelijke maatregelen kindermarketing hard nodig
- Nieuwe maatregelen tegen kindermarketing voor ongezonde voeding
- Aanpassing Reclamecode voor Voedingsmiddelen
- Update grootschalig onderzoek: Nederland schiet tekort in kindermarketingregelgeving
- Grootschalig onderzoek: Nederland schiet tekort in kindermarketingregelgeving
- De gemeente Meppel sluit zich na Amsterdam en Rotterdam als derde gemeente aan bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Reactie op de resultaten uit de jaarlijkse monitoring kinderreclame
- Geen kinderreclame voor voeding buiten Schijf van Vijf
- UNICEF sluit zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Alliantie genomineerd voor Kinderrechten Award
- Rotterdam sluit aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Blij met besluit tot onafhankelijke monitoring kindermarketing
- Succes in strijd tegen kindermarketing
- Amsterdam bant kindermarketing uit bij sportevenementen
- Nieuw succes in aanpak kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen
- Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding: overtredingen onacceptabel
- IKB verbiedt kindermarketing op producten met blauwe vinkje
- Stap vooruit in aanpak kindermarketing
- AJN Jeugdartsen en OUDERS VAN WAARDE sluiten zich aan bij Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Oproep aan Tweede Kamer: dicht hiaten in zelfregulering kindermarketing
- Goed voornemen voor K3: geen kindermarketing voor ongezonde voeding
- Amsterdam sluit zich als eerste gemeente aan bij Alliantie
- Reclame Code Commissie: Ongeoorloofde kindermarketing bij 12 voedselfabrikanten
- Alliantie blij met uitnodiging gesprek Van Rijn over kindermarketing
- Marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen verdient aandacht politiek
- Nieuwe alliantie maakt vuist tegen ongezonde kindermarketing