Read our position paper in English
24 augustus 2017
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding heeft kennisgenomen van de resultaten uit de jaarlijkse monitoring kinderreclame, zoals vandaag gepubliceerd door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). De Alliantie is positief gestemd over de geconstateerde afname van het aantal overtredingen. Toch is er nog een aantal bedrijven dat zich (wederom) niet aan de zelfopgelegde regels houden. De Alliantie spreekt de verwachting uit naar de FNLI, dat zij deze bedrijven opdraagt deze kindermarketingactiviteiten te staken. Het overnemen van de monitoringsrol door het ministerie van VWS ziet de Alliantie als een terechte ontwikkeling.
16 mei 2017
Politiek en overheid aan zet voor scherpere regelgeving

Kinderen moeten beter beschermd worden tegen kinderreclame voor voedingsmiddelen die buiten de Schijf van Vijf vallen. Dit ziet de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding bevestigd in de uitkomsten van het laatste onderzoek van het Voedingscentrum. Dit onderzoek Kindermarketing - Criteria Reclamecode voor Voedingsmiddelen vergeleken met de Richtlijnen Schijf van Vijf werd vrijdag 12 mei jl. gepubliceerd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Politiek en overheid zijn nu aan zet om te zorgen voor scherpere regelgeving.

De Alliantie maakt zich er hard voor kinderen te beschermen tegen de kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen. Deze marketing draagt namelijk in belangrijke mate bij aan de dik makende omgeving waarin kinderen opgroeien en beïnvloedt hun voedingspatroon negatief. De huidige regels van de voedingsindustrie laten te veel ruimte voor kindermarketing voor bijvoorbeeld frisdrank, chips, koekjes en ijs.

De huidige regels omtrent marketing richting kinderen zijn opgesteld door de voedingsindustrie en vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV), zonder steun van de Alliantie. De Alliantie ziet hiaten in de RVV en ziet dit ook terug in de conclusies van het Voedingscentrum:
  • De voedingscriteria van de RVV zijn met name opgesteld voor categorieën van bewerkte producten, die meestal niet in de Schijf van Vijf vallen. Dit betekent dat het niet de voedingsmiddelengroepen zijn die volgens de Gezondheidsraad bijdragen aan het verminderen van ziekterisico.
  • Het betreft voedingsmiddelen die slechts in heel beperkte mate passen in een gezond voedingspatroon.
  • De voedingscriteria bevatten vaak meer zout, suiker en verzadigd vet en minder essentiële voedingsstoffen dan producten die wel in de Schijf van Vijf vallen.
  • Kinderen kunnen beter beschermd worden tegen reclame voor producten die buiten de Schijf van Vijf staan door striktere voedingscriteria in te voeren.
31 maart 2017
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding verwelkomt UNICEF Nederland als nieuwe partner. Met deze aansluiting zal ook de kinderrechtenorganisatie zich inzetten om kinderen te beschermen tegen kindermarketing van suikerrijke en vette voedingsmiddelen.

Floris Italianer, (directeur Hartstichting) namens de Alliantie: “Het maatschappelijk draagvlak voor het werk van de Alliantie groeit en we zijn blij dat nu ook UNICEF Nederland zich bij ons aansluit. UNICEF Nederland staat voor de bescherming van kinderrechten en slaagt er in dit wereldwijd met succes uit te dragen. Samen willen we ervoor zorgen dat de regelgeving omtrent kindermarketing wordt aangescherpt, zodat het promoten van ongezonde producten aan kinderen niet langer is toegestaan.”

De Alliantie is in 2015 opgericht en is een breed samenwerkingsverband van wetenschappers en gezondheids-, consumenten- en maatschappelijke organisaties. Sinds de start hebben onder andere de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, de GGD Amsterdam, Ouders van Waarde en AJN Jeugdartsen Nederland zich aangesloten.

1 op de 7
In Nederland heeft 1 op de 7 kinderen onder de 13 jaar overgewicht en kinderen worden dagelijks geconfronteerd met uiteenlopende kindermarketinguitingen die ze aanspoort suikerrijke en/of vette producten te eten. “Om overgewicht onder kinderen effectief en blijvend terug te dringen, moeten we dit probleem echt breed oppakken,’ aldus Suzanne Laszlo, directeur UNICEF Nederland. In het Internationaal Verdrag Inzake de Rechten van het Kind staat dat ieder kind het recht heeft om op te groeien in een gezonde omgeving. Samen met de Alliantie wil UNICEF Nederland kindermarketing voor ongezond voedsel hoog op de agenda’s krijgen van overheden, politici en bedrijven.”

Over de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding
De Alliantie maakt zich hard om kinderen te beschermen tegen de kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen. De huidige regels van de voedingsindustrie laten te veel ruimte over voor kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen, zoals frisdrank, chips, koekjes en ijs. De Alliantie wil geen kindermarketing voor voedingsmiddelen die niet passen binnen de Schijf van Vijf.

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding heeft nu 18 partners: de AJN Jeugdartsen Nederland, de Consumentenbond, het Diabetes Fonds, de gemeente Amsterdam, de GGD Amsterdam, de gemeente Rotterdam, de Hartstichting, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Obesitas Vereniging, Ouders van Waarde, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, UNICEF Nederland, het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.
30 maart 2017
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is genomineerd voor de Kinderrechten Award 2017. Dit maakte Adriana van Dooijeweert, president van het College voor de Rechten van de Mens, woensdag 29 maart bekend tijdens de Kinderconferentie in Middelburg. Dit jaar wordt deze nieuwe tweejaarlijkse prijs uitgereikt aan partijen die zich inzetten voor de rechten van het kind op het gebied van gezonde en eerlijke voeding.

Wij vinden het een grote eer dat wij als jonge alliantie in aanmerking komen voor deze nominatie. Hiermee wordt het belang van een ban op kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen nogmaals benadrukt. Hier zetten wij ons als Alliantie dagelijks voor in en de nominatie steunt ons in onze strijd.

Naast de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, zijn ook Jongeren op Gezond Gewicht en Stichting Kinderen van de Voedselbank genomineerd. De uitreiking van de Kinderrechten award 2017 zal plaatsvinden op 3 oktober tijdens een bijeenkomst van de Raad van Europa in Middelburg.


13 maart 2017
De gemeente Rotterdam sluit zich aan bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Vrijdag 10 maart bekrachtigden Adriaan Visser (wethouder Sport Rotterdam) en Carolien Martens (Hartstichting) de samenwerking. “Kindermarketing voor ongezonde voeding is een serieus probleem. Er is wat ons betreft geen ruimte voor kindermarketing bij evenementen en gemeentelijke voorzieningen zoals zwembaden en sporthallen”, aldus wethouder Visser.

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is blij met de samenwerking met de gemeente Rotterdam. “We zijn blij dat Rotterdam zich aansluit als tweede grote gemeente in Nederland. Zo verbinden wij onze roep voor scherpere landelijke regelgeving met lokaal beleid. Onze Alliantie kan op een steeds breder draagvlak rekenen”, zegt Carolien Martens namens de Alliantie.

Alliantie: samen sterker. Wie volgt?
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zegt dat overheden kinderen beter moeten beschermen tegen kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen. De Alliantie bepleit strengere regelgeving en de grote steden Rotterdam en Amsterdam zijn partners in deze strijd. De Alliantie roept andere gemeentes op dit goede voorbeeld te volgen. Partijen zijn van harte welkom om zich aan te sluiten, hoe groter de Alliantie, des te sterker de stem.

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is een breed samenwerkingsverband van wetenschappers en gezondheids-, consumenten- en maatschappelijke organisaties. De Alliantie komt op voor de rechten van het kind om op te groeien in een gezonde omgeving en pleit ervoor dat fabrikanten kindermarketing uitsluitend inzetten voor gezonde voedingsmiddelen. Dit zijn de voedingsmiddelen die passen binnen de Schijf van Vijf.

27 februari 2017
2 Afb Kindermarketing is overal

Op 23 feb jl. heeft de Tweede Kamer ingestemd met de motie van het CDA (Bruins Slot) over kindermarketing: de naleving van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen door de voedingsindustrie moet onafhankelijk worden gemonitord. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is blij met dit besluit.

Op dit moment schrijft de voedingsindustrie zelf de regels voor kindermarketing voor. Deze zelfregulering blijkt tot nu toe niet effectief, vindt de Alliantie. Het aantal bedrijven dat in 2016 de regels voor kindermarketing overtrad, is gestegen ten opzichte van 2015. “Een zorgelijke ontwikkeling” aldus Carolien Martens van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. “Het feit dat er nu een onderzoek komt naar onafhankelijke monitoring is een goede stap voorwaarts.”