‘Trouw' neemt een kijkje in de schappen: kinderidolen op verpakkingen
24 augustus 2017
Ze zouden van de verpakkingen van ongezonde producten verdwijnen, de kinderidolen. Althans, dat beloofde de levensmiddelenindustrie. Maar of en wanneer het gaat gebeuren is nog altijd onduidelijk. Lees het artikel Ondanks beloften van de industrie siert Dora nog altijd de koekjesdoos in Trouw.
Pleidooi voor stengere regels voor vloggers die reclame maken
23 november 2016
Als het aan het Commissariaat voor de Media (CvdM) ligt komen er stengere regels voor vloggers die reclame maken. In een brief van 31 augustus 2016 wil het CvdM samen met de vloggers twee belangrijke regels opstellen. Ten eerste dat vloggers geen reclame maken voor kinderen tot twaalf jaar en ten tweede dat vloggers het altijd moeten aangeven wanneer ze door een bedrijf zijn betaald om een video te maken.Verder lezen:
- Website Commissariaat voor de Media: “Beter toezicht op online reclame”, zegt CvdM in Kassa
- Website NOS: Strengere regels voor vloggers die reclame maken
- Website RTL Nieuws: Vloggers aangepakt: reclame voor kinderen wordt verboden
Verborgen verleiders
19 november 2016
Nederland telt veel te veel kinderen met overgewicht. Er wordt gepleit voor een verbod op kinderreclame voor frisdrank en snoep. In het programma Haagse Lobby onderzoekt Rick Nieman de wereld van kindermarketing. Met o.a. Bart Combee van Consumentenbond, Rob Oudkerk en oud-Unilever CEO Antony Burgmans. Bekijk de uitzending:
- NPO Gemist: Haagsche Lobby: verborgen verleiders (WNL)
Kindermarketing verder aan banden
18 november 2016
Met een recente uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) worden de grenzen voor kindermarketing verder aangescherpt. De commissie oordeelde dat een via YouTube verspreide commercial voor de McBreak Cheeseburger met bacon van McDonalds in strijd is met de goede smaak. Verder lezen:
- Marketing Tribune: Kindermarketing verder aan banden
'Rambam' duikt in de wereld van de kindermarketing
17 november 2016
In de aflevering op 17 november van het VARA-programma 'Rambam' duiken de presentatoren in de wereld van kindermarketing in de levensmiddelenindustrie. In hun onderzoek krijgen zij onder meer te horen dat YouTube een perfect medium is. De industrie blijkt volop in te zetten op vloggers die massaal kinderen onder de 12 jaar bereiken.Bekijk de uitzending:
- VARA Gemist: Rambam
Aandacht voor kindermarketing
26 oktober 2016
Overgewicht is een groeiend volksgezondheidprobleem, met voor kinderen ernstige gevolgen op latere leeftijd. Toch blijven kinderen het doelwit van uitgekiende reclamecampagnes voor ongezonde producten. Dit moet stoppen, vindt de Consumentenbond.De bond besteedt in het consumentenprogramma KoopKracht aandacht aan kindermarketing. Het item werd eind oktober uitgezonden op de regionale televisie.
Bekijk de uitzending: