Read our position paper in English

24 augustus 2017
Ze zouden van de verpakkingen van ongezonde producten verdwijnen, de kinderidolen. Althans, dat beloofde de levensmiddelenindustrie. Maar of en wanneer het gaat gebeuren is nog altijd onduidelijk. Lees het artikel Ondanks beloften van de industrie siert Dora nog altijd de koekjesdoos in Trouw.
23 november 2016
Als het aan het Commissariaat voor de Media (CvdM) ligt komen er stengere regels voor vloggers die reclame maken. In een brief van 31 augustus 2016 wil het CvdM samen met de vloggers twee belangrijke regels opstellen. Ten eerste dat vloggers geen reclame maken voor kinderen tot twaalf jaar en ten tweede dat vloggers het altijd moeten aangeven wanneer ze door een bedrijf zijn betaald om een video te maken.

Verder lezen:

 

19 november 2016
Nederland telt veel te veel kinderen met overgewicht. Er wordt gepleit voor een verbod op kinderreclame voor frisdrank en snoep. In het programma Haagse Lobby onderzoekt Rick Nieman de wereld van kindermarketing. Met o.a. Bart Combee van Consumentenbond, Rob Oudkerk en oud-Unilever CEO Antony Burgmans.

Bekijk de uitzending:
18 november 2016
Met een recente uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) worden de grenzen voor kindermarketing verder aangescherpt. De commissie oordeelde dat een via YouTube verspreide commercial voor de McBreak Cheeseburger met bacon van McDonalds in strijd is met de goede smaak.

Verder lezen:
17 november 2016
In de aflevering op 17 november van het VARA-programma 'Rambam' duiken de presentatoren in de wereld van kindermarketing in de levensmiddelenindustrie. In hun onderzoek krijgen zij onder meer te horen dat YouTube een perfect medium is. De industrie blijkt volop in te zetten op vloggers die massaal kinderen onder de 12 jaar bereiken.

Bekijk de uitzending:

 

26 oktober 2016
Overgewicht is een groeiend volksgezondheidprobleem, met voor kinderen ernstige gevolgen op latere leeftijd. Toch blijven kinderen het doelwit van uitgekiende reclamecampagnes voor ongezonde producten. Dit moet stoppen, vindt de Consumentenbond.

De bond besteedt in het consumentenprogramma KoopKracht aandacht aan kindermarketing. Het item werd eind oktober uitgezonden op de regionale televisie. 

Bekijk de uitzending: