Read our position paper in English

01 april 2016
De Consumentenbond, de Hartstichting en het Diabetes Fonds waarschuwen voor de gevolgen van reclame voor ongezonde voeding door vloggers. Op 26 maart verscheen het artikel Vloggers maken hun YouTube-fans dik op de website van de NOS. De organisaties uiten hierin hun zorgen over het toenemende aantal vlogs waarin ongezonde producten worden aangeprezen, zonder dat daarbij wordt vermeld dat het om een reclameboodschap gaat. Jonge kijkers hebben dit vaak niet in de gaten. 

Naar aanleiding van dit bericht heeft De Consumentenbond het standpunt in een aantal interviews toegelicht. Deze zijn via onderstaande links te beluisteren: 

 

23 april 2015
Fabrikanten zeggen terughoudend te zijn met voedingsreclame gericht op kinderen, maar is dat eigenlijk wel zo? In het consumentenprogramma Koopkracht neemt presentator Pim Muda samen met Consumentenbond-woordvoerder Babs van der Staak de proef op de som en laat een drietal kinderen kiezen tussen vrolijke levensmiddelenverpakkingen en wat meer neutrale producten.

Bekijk hier het fragment uit Koopkracht over kindermarketing (duur: ± 4 min). 

01 februari 2015
1, 8 en 15 februari 2015 
Het KRO-NCRV programma De Monitor besteedt in haar drieluik over “Dikke Kinderen” aandacht aan de hoofdrolspelers in de strijd tegen obesitas: 

Onze vraag is of we het overgewicht bij jongeren wel goed aanpakken. Wat veroorzaakt overgewicht, welke maatregelen moeten genomen worden, wie is deel van de oplossing en welke barrière moet nog worden geslecht? Hoe verleidt de voedingsindustrie jongeren tot ongezond eten?

In deel 3 van de reportage (15 februari) wordt de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding gepresenteerd.  

Bekijk hier alle  drie de afleveringen van De Monitor over “Dikke Kinderen” (duur:  ± 25 min per aflevering).