Read our position paper in English
23 december 2020
23 december 2020

Voedselproducenten 4Retail, Dairy4Fun en FruitFunk moeten meerdere verpakkingen waarop ze nog altijd kinderidolen zoals Paw Patrol, Frozen en Minions gebruiken aanpassen of uit de markt halen. Dit doen ze naar aanleiding van klachtenprocedures die foodwatch heeft aangespannen bij de Reclame Code Commissie. De commissie heeft de voedselwaakhond in het merendeel van de gevallen gelijk gegeven.

Lees verder op de website van Foodwatch.
08 december 2020
8 december 2020

Kinderen die op de publieke omroep kinderprogramma’s kijken, krijgen vanaf 1 januari 2021 geen reclame meer te zien. De Eerste Kamer ging dinsdag unaniem akkoord met de aanpassing van de Mediawet die dit regelt.
25 mei 2020
25 september 2020

De alliantie reageert in een uitzending van BNR op de samenwerking tussen CPNB Kinderboekenweek en McDonalds. Tijdens de Kinderboekenweek ontvangen klanten een leesboekje bij een Happy Meal. De alliantie juicht het bevorderen van lezen uiteraard toe, maar ziet dit niet graag gekoppeld aan een extra verleiding naar ongezonde voeding.

Lees het Volkskrant-artikel Een leesboekje in plaats van een robothondje bij je Happy Meal: is een kind wel gebaat bij deze ‘stunt’? en luister de uitzending met de reactie van de alliantie terug op de website van BNR.
14 mei 2018
14 mei 2018

Staatssecretaris Blokhuis (VWS) stelt in een Kamerbrief dat er nog maar weinig terecht is gekomen van de afspraak om afbeeldingen van kinderidolen te weren van de verpakking van ongezonde voedingsproducten. In een reactie stelt de Alliantie onder meer dat de criteria die de levensmiddelenindustrie zichzelf heeft opgelegd niet streng genoeg zijn en dat ze te traag worden ingevoerd.

Lees de Kamerbrief (pdf), het artikel  Kinderheld niet van verpakking te branden (RTL) en het artikel PLUS plaatst ongezonde kinderproducten niet meer op kinderooghoogte (Radar).
09 december 2017
Kinderidolen als Spongebob, Dora, K3, Minions en Nijntje staan nog steeds op tal van verpakkingen van ongezonde voedselproducten zoals hagelslag, lolly's en ijs. Dit blijkt uit een rondgang in de Nederlandse supermarkten door foodwatch. foodwatch startte een e-mailactie om producenten aan te spreken op hun eerder gemaakte belofte om kinderidolen van de verpakkingen van ongezonde levensproducten te laten verdwijnen.

Lees het artikel Kinderhelden ondanks belofte industrie nog volop te vinden op junkfood op de website van foodwatch.
04 september 2017
We hebben allemaal weleens zin in een ijsje of patatje. Maar we weten ook allemaal dat een gezonde omgeving en gezond gewicht belangrijk zijn, zeker voor onze kinderen. Daarom wordt er voortaan geen reclame voor ongezond voedsel, gericht op kinderen en jongeren, meer toegestaan in de Amsterdamse metrostations.

Lees meer in het artikel Geen reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen in metrostations in het Amsterdams Dagblad.