Read our position paper in English
09 december 2017
Kinderidolen als Spongebob, Dora, K3, Minions en Nijntje staan nog steeds op tal van verpakkingen van ongezonde voedselproducten zoals hagelslag, lolly's en ijs. Dit blijkt uit een rondgang in de Nederlandse supermarkten door foodwatch. foodwatch startte een e-mailactie om producenten aan te spreken op hun eerder gemaakte belofte om kinderidolen van de verpakkingen van ongezonde levensproducten te laten verdwijnen.

Lees het artikel Kinderhelden ondanks belofte industrie nog volop te vinden op junkfood op de website van foodwatch.
04 september 2017
We hebben allemaal weleens zin in een ijsje of patatje. Maar we weten ook allemaal dat een gezonde omgeving en gezond gewicht belangrijk zijn, zeker voor onze kinderen. Daarom wordt er voortaan geen reclame voor ongezond voedsel, gericht op kinderen en jongeren, meer toegestaan in de Amsterdamse metrostations.

Lees meer in het artikel Geen reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen in metrostations in het Amsterdams Dagblad.
24 augustus 2017
Ze zouden van de verpakkingen van ongezonde producten verdwijnen, de kinderidolen. Althans, dat beloofde de levensmiddelenindustrie. Maar of en wanneer het gaat gebeuren is nog altijd onduidelijk. Lees het artikel Ondanks beloften van de industrie siert Dora nog altijd de koekjesdoos in Trouw.
23 november 2016
Als het aan het Commissariaat voor de Media (CvdM) ligt komen er stengere regels voor vloggers die reclame maken. In een brief van 31 augustus 2016 wil het CvdM samen met de vloggers twee belangrijke regels opstellen. Ten eerste dat vloggers geen reclame maken voor kinderen tot twaalf jaar en ten tweede dat vloggers het altijd moeten aangeven wanneer ze door een bedrijf zijn betaald om een video te maken.

Verder lezen:

 

19 november 2016
Nederland telt veel te veel kinderen met overgewicht. Er wordt gepleit voor een verbod op kinderreclame voor frisdrank en snoep. In het programma Haagse Lobby onderzoekt Rick Nieman de wereld van kindermarketing. Met o.a. Bart Combee van Consumentenbond, Rob Oudkerk en oud-Unilever CEO Antony Burgmans.

Bekijk de uitzending:
18 november 2016
Met een recente uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) worden de grenzen voor kindermarketing verder aangescherpt. De commissie oordeelde dat een via YouTube verspreide commercial voor de McBreak Cheeseburger met bacon van McDonalds in strijd is met de goede smaak.

Verder lezen: